Jakie są cechy kiczu? Po czym go można poznać? Czy biorąc do ręki przedmiot użytkowy można wyróżnić w nim cechy, które wskazują na to, iż ten oto przedmiot jest ewidentnym kiczem?

Abraham Moles, autor lektury pt. Kicz, czyli sztuka szczęścia zauważa w swojej książce, że charakterystyczną cechą kiczu w przedmiotach codziennego użytku są charakterystyczne dla stylu nouille linie krzywe z licznymi punktami przegięcia, określającymi kontury i różne elementy. Linie te łączą się ze sobą w sposób ciągły. Charakterystyczne dla tego stylu są punkty styczne. Czyli na przykład owe krzywe linie stykają się w jednym miejscu.

Poza tym, jak zauważa autor książki, przedmioty tzw. kiczowe epizodycznie cechują się dużymi, niczym niezmąconymi przestrzeniami. Często jest tak, że osoba tworząca przedmiot kiczowy wzbogaca owe powierzchnie różnymi elementami dekoracyjnymi, takimi jak znaki, symbole. Autor książki nazywa to zasadą dekoracyjności i zasadą nagromadzenia. W kiczowo dekoracyjnym przedmiocie jest za dużo ornamentów. Zresztą cechą stylu kiczowego jest również lęk przed niezapełnioną przestrzenią. W związku z czym kiczowe obrazy cechują się tym, że wszystkie wolne miejsca są wypełnione. Czyli sztuka kiczowa charakteryzuje się tym, że nie ma w niej wolnych przestrzeni. Poza tym zdobienia mają tu często charakter figuratywny.

Istotną cechą stylu kiczowego są kolory. Kiczowe zestawienia to przede wszystkim kontrasty dopełniających się barw. Poza tym różne odcienie bieli oraz przechodzenie od czerwieni do różu, i koloru fioletowego. Poza tym interesującą cechą kiczu według koncepcji Molesa jest to, że materiał użyty w przedmiocie sztuki użytkowej rzadko wyraża to, czym naprawdę jest. Cechą kiczu jest więc to, że coś udaje coś innego. Na przykład materiał z drzewa imituje marmur poprzez pomalowanie go. Również kiczowe są takie połączenia jak przedmiot z plastiku ozdobiony akcentami z włókna. Najczęściej zastępowane są kamienie oraz brązy. Poza tym rozmiary przedmiotów kiczowych są często za duże lub za małe. Autor wspomnianej książki nazywa to ugigantycznianiem albo redukcją. Na przykład na obrazku może być to człowiek większy od domu. O ile nie jest to umotywowane a służy tylko dekoracyjności, takiej intuicyjnej dekoracyjności, to można to uznać za sztukę kiczową.